6. levél

Róma, 1903. december  23.

Kedves  Kappus  uram,

nem  szabad  köszöntésemet  nélkülöznie, midőn karácsony közeleg és  Ön talán az ünnep idején  nehezebben viseli  egyedüllétét, mint  máskor. De ha észreveszi, hogy ez a magány nagy, örüljön neki; mert (így kérdje önmagát) mi lenne  a magány nagyság nélkül? Csak  egyféle magányosság  van s az nagy  és nem könnyű elviselnünk: csaknem mindenkinek  vannak olyan órái, amikor szívesen elcserélné akármivel, bármilyen közönséges és olcsó  közösséggel, a legközelebbivel, a legméltatlanabbal való megegyezés  látszatával is...De talán éppen az ilyen órákban  növekedik a magány; mert az ő növése is fájdalmas , mint a fiúké és szomorú, mint a sarjadó tavaszok. Ám ez ne tévessze meg Önt. Mégis csak erre van szükség: egyedüllétre, nagy benső magányra. Hogy magunkba mélyedjünk és órák hosszat senkivel se találkozzunk, ezt  kell elérnünk. Egyedül  lenni, mint ahogy gyermekkorunkban magunk voltunk,  mikor a felnőttek közöttünk  járkáltak, összefonódva nagy  és fontosnak látszó  dolgokkal s ők maguk is oly serénynek  tűntek, mivel tetteikből semmit sem  értettünk. S ha egy nap belátjuk, hogy  foglalkozásuk szegényes, hivatásuk  megmerevedett és nem  függ  össze többé az élettel, miért ne nézzünk  rájuk továbbra  is gyermekként, mint valami idegenre  saját világunk mélységéből, saját magányunk tág teréből, amely maga is munka, rang és hivatás?
Miért akarnók a gyermek  bölcs megnemértését  védekezéssel  és megvetéssel  cserélni fel, mikor  a megnemértés kívülállást  jelent, a védekezés és megvetés azonban  részvétel abban, amitől ezekkel  az  eszközökkel szabadulni  akarunk.
  Gondoljon, kedves  Uram, arra a világra, amelyet magában hordoz és nevezze  ezt a gondolatot, ahogy akarja; lehet ez emlékezés saját gyermekségére, vagy saját jövője utáni  vágy csak legyen  figyelmes  azzal szemben, ami  Önben  keletkezik  s állítsa fölébe mindannak, amit maga körül észrevesz. Ez  a  legbensőbb  történés Önben  méltó teljes szeretetére, ezen  kell  valami  módon  dolgoznia s nem sok időt és kedvet vesztegetni  arra, hogy tisztázza az emberekhez való viszonyát. Ki mondja  Önnek, hogy ez a viszony egyáltalán létezik? – Tudom: a hivatása kemény  és  csupa ellentmondás Önnel szemben s panaszát  előre  láttam  és tudtam, hogy jönnie  kell. Most, hogy bekövetkezett, nem csillapíthatom, csak  azt tanácsolom, fontolja meg, nem így van-e  mindegyik hivatás, tele igényekkel, tele ellenségeskedéssel  az egyes ember iránt, mintegy átitatva azoknak a gyűlöletével, akik némán és mogorván merültek  el a józan kötelességteljesítésben. Azt  az állást, amelyben Ön kénytelen most élni, semmivel  sem terheli több konvenció, előítélet és tévedés, mint a többieket s ha akad is a szemlélődésnek nagyobb szabadságot engedő  állás, olyan egyáltalán nincs, amely önmagában véve elég tágas  és kényelmes volna és kapcsolatban  állna  azokkal a nagy valóságokkal, amelyek az igazi  életet  jelentik. Csak az egyes  ember, a magányos  állhat meg szinte tárgyként a mély törvények  között és ha kilép a kelő  reggelbe, vagy az eredménnyel  zsúfolt estbe néz és érzi, hogy mi történik ott, akkor lehull róla minden társadalmi állás, mint a halottról a lepel, bár csupa élet veszi körül. Amit, kedves Kappus úr, most mint katonatisztnek kell tapasztalnia, hasonlóképpen érezte  volna minden létező hivatásban, sőt még ha  a különböző foglalkozásokon kívül egyedül a társasággal  keresett  volna könnyű és önálló  érintkezést, ettől a szorongató érzéstől  akkor sem mentesülhetne. – Mindenütt  így  van; de ez nem  ok az aggodalomra  vagy bánatra; ha semmi közösség sincsen az emberek és Ön között, próbáljon meg közelférkőzni  azokhoz a dolgokhoz, amelyek nem hagyják el Önt. Itt  vannak még az éjszakák, a fákon és országokon átfutó szelek; a tárgyak között  s az állatoknál még csupa történés minden s ebben Ön is részt vehet, és olyanok még a gyermekek is, mint Ön volt gyermekkorában, oly szomorúak és boldogok,  – s ha gyermekségére  gondol, úgy ismét köztük él, a magányos  gyermekek között és a felnőttek nem számítanak s méltóságuk értéktelen.
   S ha komor és kínzó  a gyermekkorára s a vele összefüggő  egyszerűségre és csendre gondolnia, mert többé  nem tud hinni  Istenben, aki ott mindenütt előfordul, akkor kérdezze meg önmagát, kedves Kappus úr, hogy valóban elvesztette-e Istent? Nincs-e sokkal inkább úgy, hogy sohasem is volt  a birtokában? Mert mikor lehetett volna? Azt hiszi, a gyermek képes megtartani őt, akit a férfiak is nehezen hordoznak s akinek súlya alatt meggörnyednek az aggastyánok? Azt hiszi, hogy aki valóban birtokolta őt, az elveszítheti, mint egy kis kavicsot, – vagy nem gondol arra, hogy akié ő volt, azt már csak ő veszítheti el? Ha azonban rájön, hogy gyermekségében nem volt jelen, ha úgy sejti, hogy Krisztust vágya csalta meg és Mohamedet félrevezette büszkesége s ha rémülten érzi, hogy most sincs; ebben az órában sem létezik, mikor róla beszélünk  – mi jogosítja Önt arra, hogy annak, aki sohasem volt, hiányát érezze, mint valami elmúltnak és keresse, mintha elveszett volna?
   Miért nem gondolja, hogy Ő az, aki jönni fog, aki öröktől fogva várható, ő az elkövetkezendő, végső gyümölcse egy fának, amelyen mi vagyunk a levelek? Mi tartja vissza attól, hogy Isten születését eljövendő időkbe vetítse ki és úgy élje életét, mint a hosszú terhesség történetének egy fájdalmas és szép napját? Hát  nem látja, hogy minden, ami itt végbemegy, mindig csak újrakezdés és miért ne lehetne ez az Ő kezdete, mikor a kezdet önmagában mindig oly szép? Ha Ő a legtökéletesebb, nem  kell-e értéktelenebbnek is lenni előtte, hogy kiválasztódhassék  a bőségből és fölöslegből? Nem a legvégsőnek kell-e lennie, hogy mindent  magábaöleljen? És mi értelmünk lenne, ha Ő, aki után sóvárgunk, már lett volna?
   Miként a méhek  összegyűjtik a mézet, azonképp hordjuk mi is mindenből  a legédesebbjét  és  építjük  Őt.  Ezt tesszük  a kicsiny, sőt jelentéktelen dolgokkal is (ha szeretetből történnek), a munkával s utána a pihenéssel, hallgatással vagy apró, magányos örömmel , mindennel, amit egyedül cselekszünk, résztvevők és társak nélkül, Őt kezdjük el, Őt, akit éppoly kevéssé fogunk  megérni, mint elődeink bennünket. És ezek a régmúltak  mégis bennünk élnek, hajlamként, teherként sorsunkon, vagy mint csörgedező vér és mozdulat, amely az idő mélységeiből száll fel.
   Van  valami, ami  elveheti Öntől ezt a reményt, hogy egykor így éljen Őbenne, a Legtávolabbiban, a Legvégsőben?
   Ünnepelje  a karácsonyt, kedves  Kappus úr, azzal a békés érzéssel, hogy neki az Ön részéről talán éppen erre az életfélelemre van szüksége, hogy elindulhasson; az átmeneti állapot e néhány napja talán éppen az az idő, mikor Önben minden Őrajta munkál, mint ahogy Ön is egykor gyermekként szüntelen Őrajta dolgozott. Legyen  béketűrő, ne méltatlankodjék  és gondolja el, hogy a legkevesebb, amit tehetünk, ha nem nehezítjük meg jobban  létrejöttét, mint a föld a tavaszét, ha az jönni akar. 
   S  legyen  vidám  és  vigasztalódott.

az Ön  

Rainer Maria Rilke-je
fordította: Szabó Ede
Egyetemi Nyomda, Budapest 1947